Uitbreiden door diversificatie

De categorie MKB-bedrijf is in Nederland verantwoordelijk voor meer dan 99% van alle ondernemingen. Hiervan is ongeveer twee derde ZZP'er, en de rest heeft dus meerdere werknemers. Onder MKB (midden- en kleinbedrijf) verstaat men bedrijven die minder dan 250 werknemers heeft. Nou is 250 natuurlijk nog vrij groot, maar een bedrijf met één of tien werknemers telt dus ook. Voor veel van deze bedrijven is één van de hoofddoelen natuurlijk om te groeien. Door bijvoorbeeld meer klanten te krijgen gaat het over het algemeen goed met een bedrijf. De visie zal dan ook vaak vooral gericht zijn op het uitbreiden van de activiteiten van het bedrijf. Er zijn een aantal verschillende manieren om uit te breiden als daar ruimte voor is. De meest voor de hand liggende manier is dus meer klanten, ofwel opdrachten, te werven. Toch is het ook belangrijk om aan andere manieren te denken. Een goed voorbeeld hiervan is diversificatie.

Wat is diversificatie?

In principe spreekt men over diversificatie wanneer een bedrijf andere producten of diensten gaat aanbieden. Er wordt nog wel onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten diversificatie. Zo wordt er meestal gesproken over een conglomeraat diversificatie of een horizontale diversificatie. De verschillen zitten vooral in de strategie en de implementatie van de nieuwe producten. Conglomeraat diversificatie betekent dat je een compleet onbekende markt induikt. Dit vereist vaak veel startkapitaal. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Unilever die in ontzettend veel markten aanwezig is. In principe komt horizontale diversificatie, bij bedrijven die onder de MKB categorie vallen, veel vaker voor dan andere vormen.

Horizontale diversificatie

Bij deze vorm van uitbreiden hebben de nieuwe diensten of producten veel te maken met de bestaande activiteiten. Als voorbeeld kan je denken aan een autogarage die ook een autotransporter koopt om auto's te vervoeren wanneer deze niet meer kunnen rijden. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van de bestaande infrastructuur en kennis van het bedrijf. Er is immers al een klantenbestand en een garage met monteurs om de klant verder te helpen. Doordat deze twee diensten samen aangeboden worden is het bij elkaar meer waard dan de diensten apart. Je hoeft dus in principe niet per se meer klanten te werven om uit te kunnen breiden. Ook al gebruikt vast niet iedereen beide diensten, de gemiddelde omzet en winst per klant zou hoger moeten worden door de klanten die dit wel doen. Bovendien biedt het ook mogelijkheid om klanten te vinden die juist alleen op zoek zijn naar een autotransporter. Hierdoor verlaag jij ook weer jouw bedrijfsrisico!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *